Saturday, July 11, 2009

Koleksi Kemungkinan..


Semenjak berada di alam blog ni jarang rasanya aku bincang pasai profesyen aku sebagai guru jQAF nih.. Rasa mcm tak profesional lak dok bincang hal2 peribadi ja..kena bagi la warna-warni sikit blog ni..nak lawan blog2 tersohor mcm Akhimizi, Amrusham apatah lagi blog paling kerap di'update' Blog SPPIM Kedah..tak terlawan rasanya..mana buleh anak murid lawan sifu..tak berkat nanti..

Fokus aku untuk entry kali ni tentang beberapa kemungkinan yang bermain2 dibenak fikiran aku.. Semuanya berkaitan dengan kemungkinan.. Masa mesyuarat di Quality Hotel dulu aku ada jugak berbincang dengan beberapa orang rakan guru dan pegawai yang sama2 mengikuti mesyuarat di sana tentang perubahan atau transformasi yang akan dijalankan oleh BPI terhadap beberapa aspek penting dalam pelaksanaan jQAF..

Pelaksanaan Kem Bestari Solat misalnya mungkinkah akan dikurangkan kekerapan pelaksaannya kepada 2 kali atau 3 kali setahun..dan mungkinkah terma dalam buku panduan iaitu 10jam untuk satu kem juga akan diubah sama.. Kalu dilihat kepada pelaksanaan di sekolah aku rasa 4 kali kem setahun masih lagi relevan tapi bukan untuk semua tahun..kalu aku buleh cadangkan 4 kali kem hanya untuk tahun 1 dan 2 sahaja, tahun 3 sebanyak 3 kali kem manakala tahun 4 dan 5 dikurangkan kepada 2 kem sahaja...berdasarkan kepada sasaran penguasaan murid aku rasa tahun 1,2 dan 3 mempunyai fokus penguasaan dalam aspek perbuatan manakala untuk tahun 4, 5 dan 6 lebih kepada penguasaan bacaan dan ditambah dengan pengetahuan2 lain yang berkaitan dngan solat seperti kaifiyat solat berjamaah, solat jenazah dan sebagainya.

Penekanan penguasaan bacaan perlu kpd penumpuan secara individu..

Rakan j-QAF yang banyak membantu..

Rasionalnya aku melihat penggunaan tenaga tahun 4,5 dan 6 sebagai fasilitator membantu adik2 mereka di darjah 1,2 dan 3 dapat membantu meningkatkan penguasaan aspek perbuatan mereka secara tak langsung.. Setakat yang aku buat disekolah hasilnya memberangsangkan..kewujudan mereka ini aku institusikan dalam sebuah kelab tak rasmi bernama Rakan j-QAF.. secara tak langsung depa ni akan belajar membantu adik2 depa perbuatan solat dan wudhuk dan secara tak langsung juga depa akan belajar bagaimana bergerak dalam sebuah organisasi..

Kemungkinan yang kedua ialah adakah rekod bacaan murid dalam Program Khatam Al-Quran akan ditukar daripada merekod berpandukan juzuk, surah dan ayat kepada muka surat dalam Al-Quran.. Setakat yang aku tahu Kelantan, Perak dan beberapa sekolah di Negeri Sembilan telah berubah melaksanakan kaedah merekod dengan menggunakan muka surat ni.. Aku dah lihat kad yang mereka gunakan untuk rekod bacaan murid..sangat mudah..guru hanya perlu tandatangan sahaja di bahagian kolum muka surat yang dibaca oleh murid..tak perlu tulis ayat berapa dan tak perlu tulis surah apa..sangat praktikal.. Murid juga buleh membawa kad tersebut untuk ditanda di kelas KAFA dan juga kelas2 pengajian Al-Quran di kampung.. Ini akan mengurangkan pertembungan dan kecelaruan antara kita guru j-QAF dengan guru2 KAFA mahupun guru Al-Quran kampung berkenaan dengan tempat bacaan semasa murid.. Nanti akan ada pula yang berkata ''..semua nak mudah belaka payah laaaa..''. Tapi aku juga nak berkata, takkan kita nak memayahkan perkara yang jelas2 boleh dimudahkan..boleh pi kuah ikut Hiway Padang Matsirat-Kuah tapi pilih jalan Ayaq Hangat nakpi Kuah..kan tak sehat namanya tu..


Akan lahir beribu-ribu Nik Nur Madihah jika j-QAF dilaksanakan di SM..InsyaAllah

Dan kemungkinan ketiga ialah sejauhmanakah pelaksanaan program perluasan j-QAF ke sekolah menengah akan menjadi kenyataan. Hasil cakap2 aku dengan pegawai2 di kementerian draf pelaksanaannya sudah diluluskan kabinet dan tahap sekarang ni draf itu mungkin berada dalam penelitian dan kajian kementerian kot.. Ramai kenalan yang bertanya adakah program perluasan ini akan menggunakan tenaga guru2 jQAF dari sekolah rendah..persoalan itu aku ajukan jugak kepada pegawai dan jawapan standard mereka ialah masih dalam kajian dan belum diputuskan lagi.. Tp cakap2 berkaitan isu ini macam bau durian kampung..sorokkan bawah katil pun baunya sangat kuat sampai tak terbendung lagi..satu negara bau..!! Kalu la aku buat poll kat dalam blog ni berapa orang mahu tukaq ke sekolah menengah nanti kita boleh tgk berapa orang yang suka ke SMK dan berapa orang yang masih nak di SK.. Tapi macam biasa la setiap perkara ada pro dan contranya..kalu stay kat SK macam tak berkembang kerjaya ja..boring jugak takdak benda2 baru yang mencabar minda..tapi kalu nak ke SMK pastikan power kita macam kita baru keluaq maktab la..sebab benda baru ni kena banyak penerokaan yang berbentuk 'try and error'..macamana kita sukar masa nak mulakan jQAF di SK 2005 dulu macam tu la sukarnya kita nak mulakannya di SMK.. Pemilihan guru yang nak ke SMK untuk program perluasan j-QAF masih belum diputuskan lagi malah pelaksanaan program ini juga masih samar2 tapi perbincangan dalam blog ni diteruskan juga, hanya sekadar suka2..tapi mana la tau dari sekadar suka2 mungkin akan jadi kenyataan..kan?

Ada lagi kemungkinan2 yang sedang bermain2 dibenak fikiran aku nih..tapi cukuplah setakat 3 perkara ni sahaja dulu..sebagai penghulu perbincangan.. Lagi banyak kita bincang pasai profesyen kita lagi bertambah daya kreativiti kita dan lagi hebat daya profesionalisme kita.. Insyaallah..

Ilalliqa'
Wassalam..

3 comments:

  1. Kena mula dengan sekolah rintis dulu SMK...

    ReplyDelete
  2. Kalau jqaf tak dak dulu, aku dah jadi pekerja kesayangan syarikat printing kat mergong apa...

    ReplyDelete
  3. Tula..aku pun mesti jd pekerja kesayangan kilang sime tyre paa..

    ReplyDelete