Friday, July 3, 2009

Perasaanku yang bercampur baur...


Pulau Langkawi...yang langitnya ku junjung dan buminya ku pijak sungguh memberi banyak pengalaman hidup yang tak dapat di mana2.. Aku ingat lagi bulan Februari 2005 sampai sini dengan 14 orang sahabat..semua 'satu kepala'.. ada yg umurnya pangkat abang dan kakak..tp buleh dibawak melawak..rapatnya kita.. Seorang demi seorang membawa diri dengan baik..ada yg ditempatkan di Kuah dan ada juga yang duduk sebelah Kedawang.. Seri Negeri tempat Kak Zah dan Yus..Langkawi tempat Zul, Aizul dan Jo.. Kelibang tempat Malik, Bg Din dan (Almarhum) Nasir.. Padang Matsirat tempat Mizi, Kak Mazidah dan Bashir tunjuk bakat dan Kedawang tempat aku, Us Nasir dan Kak Sabriah menumpang cari rezeqi.. Semua kawan2 aku ni hebat2 belaka..setahun jadi guru jQAF ada yang dah jadi JU, ada yang jadi pegawai Silat daerah dan ada yang berbakti ke segenap pelusuk pulau mengajar di masjid2...pendek kata semua mereka sedar akan peranan masing2..dan mampu menyumbang kepada anak bangsa sendiri..

Perjalanan persahabatan kami sungguh harmoni.. Masa bujang dulu Aizul, Zul, Malik dan Bg Din dok kat kuarters guru Kuah..duduk punya duduk sampai orang halau..kesian kat depa..berselerak pastu.. Aku, Us Nasir dan Bashir dok kat kuarters jugak..tp kami orang tak halau pun..mgkn depa malas nak halau..kalu kami keluaq pun bkn ada sapa nak masuk umah tingkat 5 tu..hantu dan jin ada la.. Walaupun kami berjauhan 15km lebih tp buleh dikatakan setiap malam kami berjumpa..kalu tak kami pi kuah depa mai kat kedawang.. Ataupun jumpa kat Pdg Pasir atau EE Burger.. Masa tu semua geng rempit lagi.. Yang paling rempit Zul la kot..laju giler kalu dia bawak motor.. Aizul dengan 125z nya..dan malik pulak dengan honda ex-5.. Aku, Bashir dan Us Nasir pakai honda dah masa tu..Honda ex5. Masa tu motor masing2 punya la 'merelit' jangankan taik burung..habuk pun payah nak jumpa..lap setiap hari..

Zaman bujang mula berakhir.. Yang mula dulu Us Malik..pastu diikuti Aizul..Bg Din..Aku..Us Nasir..Bashir dan Zul.. Kuarter yang didiami ramai2 mula berkurang seorang demi seorang.. Tapi yang bini dok seberang masih bujang sampai la sekarang.. Antara yang 'Bujang Seberang Laut'...Us Nasir Awang, Malik, Aizul dan Bashir.. Aku kagum dan respect dengan pengorbanan depa nih..aku dan rasa sat apa yg depa rasa..masa tu bini posting kat SP..kena berulang setiap minggu balik jumpa bini kat SP..dahla baru kawin..fuh..! letih giler.. 2 bulan pastu Alhamdulillah isteri dapat tukaq mai Langkawi..Alhamdulillah.. Tp sahabat2 aku ni masih bersabar dengan ujian.. masih mampu menahan sedih tengok muka anak masa hari last cuti.. masih mampu bersabar apabila isteri telefon bagitau motor yang dinaiki ke tempat kerja pancit dalam hujan,dan masa tu tengah sarat mengandung.. masih mampu bersabar bila anak sakit tapi takdak sapa nak bawak ke klinik.. masih dan masih.. tapi mereka ini istiqamah bersabar..dan berbakti kepada anak didik mereka dengan penuh bersemangat...seakan2 hilang semua masalah apabila berhadapan dengan anak didik mereka.. Permohonan tukar juga seakan hampir mustahil sebab satu2nya cara nak bertukar ialah melalui SSS (Suka sama Suka).. Cara berkonfrontasi dengan pihak pegawai untuk urusan pertukaran bukanlah satu cara yang berakhlak bagi guru yang bergelar Ustaz.. sahabat2 aku ni jarang berbincang pasal pertukaran.. kecuali kalu ada yg bertanya.. tapi aku tahu dalam hati mereka penuh rasa sedih..kecewa..geram terhadap diri sendiri..dan berbagai2 perasaan yang bercampur-baur..

Pemergian salah seorang sahabat yg paling disayangi.. Us Mohd Nasir Ibrahim, sungguh meninggalkan kesan mendalam kepada kami, wataknya yg mudah mesra dan sentiasa menguntum senyuman membuatkan pemergiannya sangat2 ditangisi.. Masa menziarahi jenazahnya di Hospital Jitra aku tak dapat tahan air mata..mengalir tanpa henti.. Walaupun perkenalan aku dengan arwah baru 4 tahun saja.. tp ukhuwah yg kami bina macam dah kenal 20 tahun.. Pemergian arwah menyebabkan semangat kami 'down' seketika..berasa segan nak buat apa..takdak semangat.. Aizul, Bashir, Bg Din dan Malik antara individu yang paling rapat dengan arwah paling terasa ketiadaannya.. Kami susun buat majlis Tahlil kat surau SKK, ramai jugak rakan yg hadir..dan ramai jugak yg menyumbang untuk isteri dan anak2 arwah sekadar yg termampu.. cuma satu lagi rancangan aku yang masih tertangguh.. aku harap buleh buat reunion balik kawan2 semaktab dulu.. dan dalam reunion tu aku nak mintak sahabat2 yg bermurah hati agar dermakan sekurang-kurangnya RM10 sebulan seorang untuk tabung kebajikan anak2 arwah.. Moga Allah beri peluang dan ruang untuk menjayakannya.. Aamin..

Belum pun kesedihan pemergian arwah reda.. Malik, Aizul dan Us Nasir pulak nak meninggalkan bumi Langkawi.. Aizul dapat tukaq kat Sk Seri Muda, Malik pula kat SK Tunku Bendahara.. Manakala Us Nasir InsyaAllah akan menjadi tutor di Insaniah.. mungkin inilah hasil daripada kesabaran mereka selama ni.. apa yang mereka idamkan sudah menjadi kenyataan.. Terima kasih aku ucapkan kepada Us Somad dan rakan-rakan kerana sudi menjadikan impian sahabat2 aku ni satu kenyataan.. Aku sebagai sahabat rasa gembira..tp gembira itu bercampur-baur dengan kesedihan..gembira sebab depa dapat kembali kepada keluarga yang dah lama dirindui..sedih pulak sebab nak berpisah dengan sahabat yang sama2 mai se'kapai'..sakit demam kat pulau ni kawan2 la yg jadi saudara kita yg paling dekat... tinggal la aku, zul dan bg din.. manakala Bashir pula masih lagi tak dapat tukaq..mgkn belum ada rezeqi katanya.. Takpala Bashir..tahun depan cuba lagi..mgkn Allah Taala masih menghendaki kita berkhidmat di Bumi Langkawi ni..

Apa2 pun coretan aku yang panjang lebar ni bukan untuk mengusik perasaan sapa2 tapi cuma sekadar luahan hati yg tulus ikhlas...bercerita tentang perjalanan hidup sekumpulan guru j-QAF kohort pertama yang melalui ranjau yg penuh liku..tp kemanisan persahabatan yg terbina telah menjadikan hidup ini sangat indah untuk dikenang.. Selamat Berkhidmat di tempat baru aku ucapkan kepada Us Nasir, Aizul dan Malik.. Jangan lupa mai la Langkawi jengok2 kami di sini..

Siiru 'Ala Baarakatillah..
Wassalam..
Us Nasir merenung masa depan yang semakin cerah..setelah melalui denai yang penuh pancaroba..

Sahabatku Tarmizi dan Abd Malik..segak bergaya..

Mula2 bergelar ustaz.. Bermotivasi dan penuh semangat..

Kenangan indah semasa di maktab..

Masa praktikum.. Tengah tulis ringkasan maktab.. Kalu lani org mintak tulis ringkasan macam maktab upah sehari RM100 pun takmau..

Us Bashir segak dulu..kini dan selamanya..

Us Tarmizi baca doa dalam satu majlis di SKPM.. masa ni semua slim2 belaka..lani?..lu pikir la sendiri...haha..

KOLEKSI VIDEO
INTERAKSI MAKTAB BULAN 6 TAHUN 2005







No comments:

Post a Comment