Sunday, July 5, 2009

Kearah Merakyatkan Jawi..


Karnival Jawi yang aku hadiri kelmarin bersama dengan sahabat Tarmizi dan 4 orang murid dari SKKD dan SKPM merupakan program yang julung2 kali diadakan.. Jika sebelum ini program2 pendidikan Islam negeri mahupun daerah banyak kita adakan di premis tertutup seperti sekolah, dewan2 dan pejabat2 kerajaan..tetapi kali ini pendekatan dan strateginya agak berbeza.. pemilihan tempat tumpuan umum seperti pasaraya jarang sekali dijadikan venue program kita.. justeru sudah pasti ianya mengundang seribu cabaran yang perlu dihadapi malah ditangani dengan baik dan bijak.. Dan kalu melihat kepada 'bos' yang mengendalikan karnival ini aku dah hampir seratus peratus yakin ianya pasti akan berjaya mencapai matlamatnya..kekuatan idea dan tenaga pelaksana di sekeliling 'bos' ini sangat ramai dan hebat2 belaka..tak hairan la keyakinan aku tu hampir seratus peratus...

Kalu dibincang dari sudut idea karnival ini dibuat di pasaraya.. sebenarnya aku pernah dengar dulu ada perancangan sekitar 2006 untuk mengadakan hari terbuka jQAF di pasaraya..tp mungkin masa tu kekuatan atau kesempatan belum ada jadi idea itu disimpan sementara dalam 'hard disc'..bukan untuk di delete tapi untuk digunakan semula bila sudah bersedia.. Penganjuran karnival jawi ditempat umum telah secara tidak langsung memberi gambaran yang j-QAF sudah mampu mempamerkan hasilnya di kalangan masyarakat.. Produk didikan ustaz ustazah j-QAF ini perlu diberi peluang seluasnya untuk mempamerkan bakat.. dan sudah pasti kemampuan yg ditunjukkan anak2 kita ini akan memberikan kekuatan semangat dan azam yg tinggi kepada guru2nya untuk lebih berusaha meningkatkan kualiti dan kuantiti penguasaan jawi di sekolah.. Masyarakat juga akan semakin merasakan bahawa tulisan jawi ini telah 'come back' dalam arus perdana masyarakat..kalu sebelum ni kita mengharap masyarakat mencari tulisan jawi..nah sekarang kita yang akan mencari mereka dan menghidangkan keenakan belajar tulisan jawi kepada semua tak kira bangsa mahupun agama...

Bila melihat anak2 didikan kita dapat mengeja perkataan2 yang susah dengan 'selamba rock'nya.. itu sudah cukup membuatkan aku merasa tersangat la bangganya..walaupun anak2 itu bukan dari sekolah aku..mungkin sebab anak2 ini lahir dari kerja keras sahabat2 se-jQAF yg ikhlas mengajar.. Hasil usaha lima tahun memikir, merancang, melaksana serta menilai keberjayaan program jawi jQAF ini akhirnya ianya menampakkan kejayaan yang hanya kita saja (warga j-QAF) yang dapat merasainya kepuasannya..

Sekalung tahniah buat semua pelaksana Karnival Jawi Sekolah-sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia Peringkat Negeri Kedah 2009.. Semoga dengan hasil usaha kalian semua akan kedengaran ramai lagi jentera2 jQAF disemua peringkat akan mengikuti jejak langkah kalian.. Memikir dan melaksanakan program yang sedemikian rupa bukanlah satu usaha yang mudah dan senang tapi atas keyakinan bahawa setiap usaha itu ada ganjarannya di sisi Allah SWT maka semangat untuk berbakti akan terus membara di kalangan warga j-QAF di seluruh Malaysia.. Terima kasih Us Rushdan..sempat lagi hulur kat kami 50 buat belanja katanya...jasamu akan kami kenang sampai bila2..

Wassalam..

Ada hikmah tak sempat bot 730..dan lagi pekena roti sardin hameed..

Bahan bukti bawak budak naik bot..

Bergambar bersama kontinjen Langkawi..

Kami sampai kat Aneka Gurun dalam pukul 11.15pg.. Pertandingan menulis jawi telah bermula..akan tetapi peserta dari Langkawi yg lewat tiba diberi extra time untuk menjawab..

Dua orang penting karnival.. Tn Hj (Dr) Mohd Rushdan Azizan dan Ustaz Musa Jayyid Muhammad..

Orang penting jugak nih.. JU segala JU.. Ju Antarabangsa pun kena pukui dengan dia..

Pertandingan menulis jawi sekolah menengah..

Pertandingan menulis jawi sekolah rendah..

Penyertaan juga datang dari murid bukan Melayu..

Bergambar kenangan bersama Us Farid dari SK Paya Besar.. Sahabat lama sama2 menuntut di UMKL..

Gambar ni bukan saja2 ambik nih.. Ada tujuan dan makna yang mendalam nih.. Hanya yang paham saja yang akan paham..yg tak paham buat2 paham dahla..

Pekena nasik gulai mamak.. Hussain nasi Kandar memang power.. Siap buleh rasa teloq ikan dari Tokyo lagi tuh..

Anak didik aku Mohd Irfan Mukhtar sedang menjawab soalan dari Us Md Isa.. ''Berkata-kata...sila jawab.. >> Ba ro kaf alif ta alif sengkang kaf alif ta..'' ..'' Ya betul..tahniah..pandai ustaz kamu ajaq ye.." hehe..

Ni sorang lagi anak murid aku..namanya Mohd Fawwaz Faizan.. serius tp cerdik.. Aku heran pasaipa Us Razak bagi nasik bungkus sampai 5 bungkus sedangkan peserta cuma 4 org.. tp bila melihatkan saiz anak didik aku ni aku pun paham tujuannya... haha lawak ja..

Penentuan tempat pertama ditentukan dengan mengambil kira keputusan pusingan khas..

Barisan pegawai2 j-QAF negeri dan daerah turut sama hadir memberi sokongan kepada kontinjen daerah masing2..Langkawi? Lu pikir la sendiri..

No comments:

Post a Comment